Paleodieetti yhtenä ruokailun mahdollisuutena

Paleodieetti oli kuuminta muotia pari vuotta sitten, mutta sillä on yhä vankka kannattajakuntansa. Paleoruokavalion perusidea on se, että ihmisen on terveellisintä syödä sellaista ruokaa, jollaista elimistömme on tarkoitettu käsittelemään jo tuhansien vuosien ajan.

Paleodieetin käytännön toteutus

Käytännössä kaikki sellaiset ruuat, joita esi-isämmekin söivät tuhansia vuosia sitten, ovat niitä, joita meidän kannattaisi syödä tänäkin päivänä. Näitä ruokia ovat luonnollisesti kaikki ne raaka-aineet, jotka ovat saatavilla luonnossa esimerkiksi metsästyksen, keräilyn ja kalastamisen myötä, kuten vaikkapa lihat ja kalat, pähkinät ja siemenet, hedelmät sekä vihannekset.

Nykyteknologian mahdollistamat käsitellyt ruuat, kuten erilaiset jyvätuotteet, maito ja prosessoidut ruuat eivät ole elimistöllemme parhaita mahdollisia vaihtoehtoja, sillä niiden sulattaminen ei ole yhtä vaivatonta. Monelle saattaa tulla yllätyksenä se, että erilaisia jyviä sisältävät ruoat eivät välttämättä olekaan aivan yhtä terveellisiä kuin on aiemmin luultu. Elimistömme ei ole tottunut sulattamaan jyviä yhtä hyvin kuin esimerkiksi vihanneksia. Jyvät sisältävät useita haitallisia ainesosia kuten lektiinejä, gluteenia ja fytaatteja.

Dieetin avulla elimistö saa pitkäkestoista energiaa

Paleodieetti tarjoaa elimistölle tavallista pitkäkestoisempaa energiaa, minkä lisäksi se auttaa myös polttamaan rasvaa tehokkaammin. Paleodieettiä pidetäänkin ihanteellisena vaihtoehtona ruuassa silloin kun halutaan keskittyä parempaan ruuansulatukseen, verensokerin säätelyyn, aineenvaihduntaan sekä unenlaatuun.