Olet sitä, mitä syöt

“Olet sitä, mitä syöt”, kuuluu tunnettu sanonta. Se ei olekaan aivan harhaanjohtava väite, sillä syömämme ruuat antavat kehollemme kaikki ne ravintoaineet, joita se tarvitsee. Ruoka, jota syömme, vaikuttaa hyvään oloomme ja suojaa terveyttämme ja hyvinvointiamme, kun se on tasapainoista ja terveellistä. On tärkeää valita huolella ne ruuat, joita suuhumme laitamme, mutta yhtä lailla tärkeää on osata annostella ruuat oikeassa mittasuhteessa. Paino pysyy kurissa silloin kun syömiemme ruokien kalorit ja kuluttamamme kalorit ovat sopivasti tasapainossa. Ytimekkäästi voidaan todeta, että terveellisen ruokavalion peruspilareita ovat tasapaino, vaihtelu ja kohtuullisuus. Vaikka ruokatrendit tulevat ja menevät, ovat nämä kolme perusasiaa kestäneet ajan patinaa ja pitävät kutinsa niin kaksisataa vuotta sitten kuin tälläkin hetkellä.

Tasapaino

Tasapaino on avainsana kun puhe on ruuasta ja terveydestä. Terveellinen ja harkittu syöminen vaatii harjoittelua ja paneutumista asiaan, mutta se kannattaa. Tasapainota syömäsi ruoka fyysisten aktiviteettien suhteen siten, että kulutat suunnilleen saman verran energiaa kuin mitä nautit ruuan myötä päivän aikana.

On järkevää syödä enimmäkseen sellaisia terveellisiä ruokia, joita elimistösi todella tarvitsee, ja pyrkiä syömään kohtuudella niitä ruokia, joita nautit lähinnä hyvän maun vuoksi. Terveellinen ruoka koostuu lähinnä tuoreista ja luonnonmukaisista ruuista, mutta kohtuudella nautittuna prosessoidut valmisruuatkin ovat sallittuja helppouden nimissä. Ota huomioon se, että päivittäinen ravintosuositus vaihtelee suuresti sen mukaan, mikä ikäinen on ja kumpaa sukupuolta edustaa.

Vaihtelu

Vaihtelu on elämän suola, ja myös ruokailun suhteen se on tärkeää. Nauti päivittäin ruokia ravintopyörän kaikista viidestä osiosta, jotta kehosi saisi monipuolisesti kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita. Toki myös ruuan mielenkiintoisuus nousee kertaheitolla kun lautaselta löytyy monipuolisesti raaka-aineita ravintoympyrän eri lohkoista.

Kohtuullisuus

Lienee sanomattakin selvää, että kohtuudella tarkoitetaan sitä, ettei innostu liiallisuuksiin herkkujen, alkoholin tai ruuan määrän suhteen. Ruuan ravintoarvoihin paneutuminen kannattaa ja palkitsee, silä keho voi silloin silminnähden paremmin.